Svar: Modermælkserstatning 1 eller 2

5. december 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Zadeh

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng er kommet rigtig godt igang med skemaden, og at det går fint med at spise - dejligt!

Du må gerne bibeholde modermælkserstatning type 1, hvis din dreng trives med og er glad for denne. Den største forskel på type 1 og 2 er jernindholdet - der er mere jern i type 2.

Det anbefales, at du fra 6 måneders alderen tilbyder ham jernholdig kost, hvilket betyder, at han skal have kød, fjerkræ og fisk ved så mange måltider som muligt. Omkring 6 måneders alderen er barnets medfødte jerndepoter brugt op og jernbehovet skal derfor sikres via kosten og via modermælkserstatning.

En jernholdig overgangskost sikres blandt andet ved følgende:

Lav grød på forskellige typer mel og gryn - og tilsæt modermælkserstatning til grøden. Varier også gerne med færdiglavede grødprodukter, som er jernberiget. Giv gerne frugt sammen med grød eller lige efter, da frugt indeholder C-vitamin, hvilket fremmer optagelsen af jern.

Giv grøntsagsmos og varier mellem forskellige typer kød og fisk - og brug også modermælkserstatning i grøntsagsmosen. Mos der indeholder kartofler og forskellige typer grøntsager ...

Annonce

... indeholder også C-vitamin. Øg gradvist mængden af kød og fisk i takt med at barnet bliver fortrolig med at spise dette.

Fra ca 8 måneders alderen gives brødhapsere med forskelligt pålæg - varier igen gerne mellem kød, fisk og grøntsagspålæg. Giv også gerne frugt til måltidet eller efter. Og brug også gerne rester fra aftensmaden til frokost - f.eks. frikadeller, fiskefrikadeller, torskerogn og lignende.

Giv æg som del af en varieret kost. Æg gives hårdkogte eller bruges i farsretter, postejer, æggepandekager og lignende. Anden brug frarådes - det er vigtigt at ægget er varmet helt igennem og hvis du ikke er sikker på dette, så anvendes pasteuriserede æg.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så for at nå frem til dit spørgsmål - du må gerne give din dreng modermælkserstatningen, som han plejer at få og ved siden af dette skal du så sikre ham ekstra jern via kosten. Det burde være nok til at sikre hans behov.

Nogle forældre vælger dog at gå over til type 2, fordi den indeholder mere jern og derfor kan være med til at sikre barnet lidt ekstra - men det er ikke noget du behøver gøre, hvis han trives med sin erstatning.

Håber du kan bruge dette svar lidt videre - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder